Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori - Jarek Kordaczuk
Współczesna Pasja wykonywana przez orkiestrę muzyki dawnej, soliści, instrumenty z epoki, skrzypce barokowe, flety proste, obój barokowy, fagot barokowy - Arte dei Suonatori, głosy solowe: sopran, alt, tenor bas/baryton. Muzyka dawna i muzyka nowa. Współczesne wykorzystanie instrumentów dawnych. Instrumenty dawne w muzyce współczesnej. Muzyka współczesna na instrumentach barokowych. Połączenie instrumentów barokowych i elektroniki. Barokowe praktyki wykonawcze na gruncie muzyki współczesnej. Męka i śmierć Jezusa Chrystusa - Pasja. Cierpienie Jezusa Chrystusa - przedmioty męki, Arma Christi. Opracowanie muzyczne Pasji. Muzyka religijna. Muzyka świecka. Sacru m i profanum w muzyce. Instrumenty akustyczne i elektroakustyczne. Monoctone. Przetwarzanie instrumentów akustycznych na żywo. Włócznia - duet na bass i skrzypce solo modulowane przez monoctone. Modyfikacja dźwięków instrumentów akustycznych. Monoctone sterujący syntezatorem modularnym. Ring modulation. Amplifikacja instrumentów dawnych. Utwór wokalno-instrumentalny z elektroniką. Instrumenty elektroakustyczne i elektroakustyczne przetwarzanie dźwięku. Partytura na orkiestrę. Matetiały orkiestrowe. Syntezator modularny sterowany przez monoctone. Narzędzia męki Pańskiej.

Strumenti della Passione Strumenti della Passione na zespół instrumentów dawnych, solistów, perkusję i elektronikę Zamówienie: Arte dei Suonatori Pasja Strumenti della Passione na zespół instrumentów dawnych, solistów, perkusję i elektronikę Z programu koncertu premierowego: Pasja opowiedziana inaczej. Pasja opowiedziana przez rzeczy. Pasja jako Arma Christi w muzycznych projekcjach. Tytuły poszczególnych części to nazwy przedmiotów, które pojawiają się w kontekście męki Jezusa Chrystusa. Jedne z nich, jak korona cierniowa, kości czy włócznia, pojawiają się w wyraźnie tekstach Ewangelistów. Inne, jak chusta Weroniki, stały się świadkami Pasji na drodze kulturowej. Znaczenie jednych, takich jak krzyż, niepodważalne. Drugich, jak gąbka, potocznie niemalże niezauważalne. Czternaście spośród tych przedmiotów-instrumentów wyznacza nie tylko makroformę utworu poprzez zależność przedmiot-część. Łacińskie, greckie i hebrajskie wersje ich nazw wchodzą w struktury mikroformalne służąc jako budulec warstwy słownej odpowiadającej im części dzieła.Strumenti della Passione został napisany na zamówienie Arte dei Suonatori. Typowy dla zespołu skład wykonawczy został tu istotnie poszerzony. Bowiem oprócz smyczków, klawesynu i lutni kompozytor zaangażował nie tylko czworo solistów (SATB) i barokowe instrumenty dęte ale również współczesne (także etniczne) instrumenty perkusyjne oraz elektronikę. Ta ostatnia obecna jest tu pod trzema postaciami: jako narzędzie przetwarzania instrumentów akustycznych (również głosu ludzkiego), jako źródło dźwięków syntetycznych komputerowego pochodzenia oraz jako monoctone – instrument elektroniczny oparty na analogowych sensorach pozycji, nacisku i ciśnienia powietrza sterujący analogowym syntezatorem modularnym. O ile polaryzacja:instrumenty dawne – nowe technologie wytwarzania dźwięku staje się automatycznie nieunikniona. O tyle relacja pomiędzy idiomem wykonawczym immanentym dla zespołu muzyki dawnej  a współczesną estetyką muzyczną wyniknie wyłącznie z tu i teraz realizującej plan kompozytora i pod jego batutą orkiestry Arte dei Suonatori.     Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca Utwór Strumenti della Passione 1. Krzyż łac. crux gr. σταυρός (stavros)  hebr. צלב (claw) → na którym Jezus został ukrzyżowany;2. Drabina łac. climacis gr. κλίμακα (klimaka) hebr. סולם (sulam) → której użyto do zdjęcia ciała Chrystusa z krzyża; 3. Bicz i rózgi łac. clades et virgae gr. μαστίγιο και ράβδο (mastigio kai rawdo)  hebr. שוט ופרגול (szot u-fargol) → użyte do biczowania; 4. Chusta Weroniki łac. Veronica gr. εικόνα Χριστί (ikona Christi) hebr. מטפחת ורוניקה (mitpachat Weronika) → którą kobieta otarła twarz Jezusa; 5. Kogut łac. gallus gr. κόκορας (kokoras) hebr. תרנגול (tarnegol) → który piał po trzykrotnym wyparciu się Piotra; 6. Włócznia łac. spiculum gr. δόρυ (dori) hebr. רומח (romach) → którą żołnierz zadaje ostatnią z pięciu ran; 7. Obcęgi łac. forceps gr. πένσα (pensa) hebr. מצבטיים (micbatajim) → którymi wyjęto gwoździe zdejmując Chrystusa z krzyża; 8. Korona cierniowa łac. corona spinea gr. κορώνα αγκάθι (korona anathi) hebr. עטרת קוצים (ateret kocim) → upleciona przez żołnierzy i umieszczona na głowie Jezusa; 9. Purpurowy płaszcz łac. paludamentum gr. λογή (loghi) hebr. מעיל ארגמן (me‘il argaman) → który założono poniżanemu i wyszydzanemu Jezusowi; 10. Tablica INRI łac. Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum gr. Ἰησοῦς ὁ Ναζωραῖος ὁ Bασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων (Iesous ho Nazoraios ho Basileus ton Ioudaion) hebr. ישוע הנוצרי מלך היהודים (Jeszua ha-Nocri Melech ha-Jehudim) → napis Jezus Nazareński Król Żydowski w trzech językach; 11. Gąbka łac. spognia gr. σφουγγάρι (sfugari) hebr. ספוג (sfog) → na której podano Jezusowi ocet i żółć; 12. Kości łac. alea gr. ζάρια (ksaria) hebr. קוביות משחק (kubijot mischak) → którymi żołnierze rzucali losy o szaty Jezusa; 13. Młotek i gwoździe łac. martellus et claves gr. σφυρί και καρφιά (sfyri kai karfia) hebr. פטיש ומסמרים (patisz u-masmerim) → przy pomocy których Jezus został przybity do krzyża; 14. Ciemne słońce łac. sol obscuratus gr. σκοτεινός ήλιος (skoteinos ilios) hebr. ליקוי חמה (likuj chama) → ciemność, która okryła ziemię gdy Jezus zwisł na krzyżu.     Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca Premiera Strumenti della Passione premiera Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 13 kwietnia 2014. Orkiestra Arte dei SuonatoriJarosław Kordaczuk - dyrygentConsort wokalnySylwia Olszyńska - sopranWiktoria Zawistowska - mezzosopranPaweł Brożek - tenorPaweł Konik – basOrkiestra Arte dei Suonatoriskrzypce: Aureliusz GolińskiEwa GolińskaAlison Luthmers-TeyssierAnna Nowak-PokrzywińskaJudyta Tupczyńskaaltówka: Ewa Guzowskawiolonczela: Maciej Łukaszukkontrabas: Szymon Guzowskiorgany/klawesyn: Joanna Boślak-Górnioklutnia: Jan Cizmarflety proste: Bolette Roedobój: Jasu Moisiofagot: Inga Maria Klauckemonoctone: Jarosław Kordaczukperkusja: Miłosz Pękalaelektronika: Michał Rypień   Strumenti della Passione, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014, fot. Agnieszka Markowicz.     Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca Muzyka eksperymentalna Instalacje Muzyka chóralna Utwory solowe Muzyka improwizowana Muzyka akusmatyczna Muzyka elektroniczna Monoctone Utwory dla dzieci Jarek Kordaczuk mp3 Dark Energy Agnieszka Kołodyńska Pantomima Muzyka elektroakustyczna Muzyka instrumentalno-wokalna Muzyka instrumentalna Muzyczne interpretacje baśni Kompozycje Adam Smoczyński Muzyka sakralna EWI ProForma Muzyka teatralna Jan Brzechwa Julian Tuwim Sebastian Wypych Piosenka poetycka Poezja śpiewana Jarosław Kordaczuk Aranżacje Wideoklipy Filmy animowane Titelituralia Utwory onomatopeiczne Teatr dźwięku Pokój pełen baśni Centrum Sztuki Dziecka Cezary Konrad Krzysztof Herdzin Basia Raduszkiewicz Muzyka dla dzieci

English
Wszystkie projekty
Wszystkie projekty
Basia RaduszkiewiczMuzyka improwizowana
Centrum Sztuki DzieckaMuzyka instrumentalna
MonoctoneMuzyka instrumentalno-wokalna
Muzyczne interpretacje baśniMuzyka teatralna
Muzyka akusmatycznaPiosenka poetycka
Muzyka dla dzieciTeatr dźwięku
Muzyka eksperymentalnaUtwory dla dzieci
Muzyka elektroakustycznaUtwory onomatopeiczne

Strumenti della Passione

Strumenti della Passione na zespół instrumentów dawnych, solistów, perkusję i elektronikę

Zamówienie: Arte dei Suonatori


Krzyż
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Drabina
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Bicz i rózgi
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Chusta Weroniki
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Kogut
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Włócznia
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Obcęgi
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Korona cierniowa
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Purpurowa szata
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Tablica INRI
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Gąbka
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Kości
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Młotek i gwoździe
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014
Ciemne słońce
Strumenti della Passione // Arte dei Suonatori
Conductor: Jarek Kordaczuk
Live recording: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, 2014

Strumenti della Passione
na zespół instrumentów dawnych, solistów, perkusję i elektronikę


Z programu koncertu premierowego:

Pasja opowiedziana inaczej. Pasja opowiedziana przez rzeczy. Pasja jako Arma Christi w muzycznych projekcjach. Tytuły poszczególnych części to nazwy przedmiotów, które pojawiają się w kontekście męki Jezusa Chrystusa. Jedne z nich, jak korona cierniowa, kości czy włócznia, pojawiają się w wyraźnie tekstach Ewangelistów. Inne, jak chusta Weroniki, stały się świadkami Pasji na drodze kulturowej. Znaczenie jednych, takich jak krzyż, niepodważalne. Drugich, jak gąbka, potocznie niemalże niezauważalne. Czternaście spośród tych przedmiotów-instrumentów wyznacza nie tylko makroformę utworu poprzez zależność przedmiot-część. Łacińskie, greckie i hebrajskie wersje ich nazw wchodzą w struktury mikroformalne służąc jako budulec warstwy słownej odpowiadającej im części dzieła.

Strumenti della Passione został napisany na zamówienie Arte dei Suonatori. Typowy dla zespołu skład wykonawczy został tu istotnie poszerzony. Bowiem oprócz smyczków, klawesynu i lutni kompozytor zaangażował nie tylko czworo solistów (SATB) i barokowe instrumenty dęte ale również współczesne (także etniczne) instrumenty perkusyjne oraz elektronikę. Ta ostatnia obecna jest tu pod trzema postaciami: jako narzędzie przetwarzania instrumentów akustycznych (również głosu ludzkiego), jako źródło dźwięków syntetycznych komputerowego pochodzenia oraz jako monoctone – instrument elektroniczny oparty na analogowych sensorach pozycji, nacisku i ciśnienia powietrza sterujący analogowym syntezatorem modularnym. O ile polaryzacja:instrumenty dawne – nowe technologie wytwarzania dźwięku staje się automatycznie nieunikniona. O tyle relacja pomiędzy idiomem wykonawczym immanentym dla zespołu muzyki dawnej  a współczesną estetyką muzyczną wyniknie wyłącznie z tu i teraz realizującej plan kompozytora i pod jego batutą orkiestry Arte dei Suonatori.









    Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca